Historie

Oude winkel aan de Varkensmarkt

Varkensmarkt

Op 5 april 2009 was het precies 100 jaar geleden dat Theo Dusseldorp zijn winkelinventaris kocht.
Dit was de eerste aanzet tot wel een heel bijzonder bedrijf,dat op 5 april haar 100-jarig bestaan mocht vieren hier in Lichtenvoorde. Bijzonder, omdat het bedrijf maar liefst 3 generaties heeft gekend met dezelfde eigenaar, namelijk Theo Dusseldorp. Wat ook bijzonder is, is het feit dat het bedrijf al 100 jaar Gazelle fietsen verkoopt. En dat het daarmee een der oudste fietsbedrijven van Nederland is!

Oprichter Theo Dusseldorp kwam van oorsprong uit Baak. Hij was zoon van een hoofdonderwijzer aldaar en was de eerste Dusseldorp die zijn geluk ging zoeken in Lichtenvoorde. Een aantal jaren later volgde ook zijn broer Willem Dusseldorp de weg naar Lichtenvoorde. Zo kwam de naam Dusseldorp in Lichtenvoorde terecht. Theo Dusseldorp vestigde zich in april 1909 op de Varkensmarkt, op de plek waar nu een supermarkt zit. Hij begon met een artikel te verkopen dat toentertijd nog maar goed en wel was uitgevonden en in productie was genomen, namelijk de fiets!

vroeg

De winkel op de Varkensmarkt anno 1920

De Driehoek
In die tijd werden deze fietsen nog machines genoemd en waren er maar enkele fabrieken die deze produceerden. Theo zag al snel in dat Gazelle een goede machine maakte en werd in 1909 Gazelle-dealer.

Het assortiment fietsen, dat destijds gemaakt werd, was niet echt groot. Dus ging Theo zelf ook fietsen bouwen onder de naam Velocipe. In 1910 huwde Theo Dusseldorp met Maria Theresia van Ree en ze kregen maar liefst 11 kinderen, waaronder een Theo.. Omstreeks 1920 werd het bedrijf te klein. Theo zocht naar mogelijkheden voor uitbreiding van zijn bedrijf. Er werd een grotere locatie gevonden op De Driehoek. Daar werd een huis met bedrijfsruimte aangekocht (huidige autobedrijf Wessels ), zodat hij zijn bedrijfsactiviteiten verder kon ontplooien. Hij legde zich naast de fietsenhandel ondermeer toe op de handel en reparatie van auto’s en motoren. Daarnaast verzorgde hij ook bus- en taxivervoer. Zo konden alle leden van de familie meehelpen in dit familiebedrijf, waar Theo en zijn vrouw dagelijks in werkten. In 1951 kwam Theo te overlijden, waarna het bedrijf nog enkele jaren op dezelfde voet doorging.

Omstreeks 1958 werd het bedrijf opgesplitst. Wim, de oudste zoon, ging met het autobedrijf naar Apeldoorn. Zoon Jan vertrok eveneens richting Apeldoorn, om daar samen het busbedrijf voort te zetten. Het taxibedrijf werd overgedaan aan neef Wim Dusseldorp. De fietsenafdeling ging naar zoon Theo en bleef in Lichtenvoorde.

Dijkstraat
In 1958 bouwde Theo, de zoon van oprichter Theo, in de Dijkstraat op de huidige locatie een fietsenwinkel met bovenwoning. Hij was toen inmiddels al een aantal jaren getrouwd met Dinie klein Kiskamp. Ze kregen 4 kinderen, waaronder wederom een Theo. Theo verdiende zijn geld voor zijn gezin door verkoop en reparatie van fietsen. Zijn vrouw Dinie hielp mee in de winkel en verzorgde ook het gezin. Theo maakte zich verder verdienstelijk in Lichtenvoorde als lid van de brandweer. Bovendien was hij betrokken bij de Motor- en Automobiel Club Lichtenvoorde (MACL). Zo gingen de jaren verder, totdat Theo in 1980 op 60-jarige leeftijd kwam te overlijden.

Gelukkig was er weer een nieuwe generatie opgestaan die verder kon met het fietsbedrijf. Theo jr. kwam net van de MAVO en begon op 17-jarige leeftijd, samen met zijn moeder, te werken in het fietsbedrijf van zijn vader aan de Dijkstraat. De benodigde vakdiploma’s werden in no-time behaald met uitmuntende cijfers. Zo kon de derde generatie Theo Dusseldorp zich in het fietsenvak storten.

Enkele jaren later werd het bedrijf, na een ingrijpende verbouwing, vergroot tot een moderne winkel met werkplaats. Er werd tijdens deze verbouwing, begin jaren ’80, al gedacht aan efficiency, milieu en logistiek. Onderwerpen waar het bedrijf nu, 30 jaar later, nog steeds de vruchten van plukt.

Eerste generatie Theo

Oprichter Theo Dusseldorp

Enkele anekdotes

Pietje Pelle
Wie kent het verhaal niet van Pietje Pelle op zijn Gazelle? Een verhaal, waarin Pietje Pelle met zijn oerdegelijke Gazelle achterna wordt gezeten door een stier. Dankzij zijn sterke, snelle fiets weet hij zijn leven te redden. Aan het eind van het verhaal rijdt hij zelfs dwars door een bakstenen muur. Op een zondag morgen, in de jaren ‘30, ging Theo als 12-jarig jongetje naar de werkplaats waar een taxi geparkeerd stond. Hij keek om zich heen en vond dit het ultieme moment om toch eens te gaan rijden in de taxi. Hij had wel eens gezien hoe het ongeveer moest en startte de taxi. En ja, hij liep gelijk! De versnellingspook werd verschoven en daar ging de taxi, maar inplaats van vooruit ging hij achteruit. Dientengevolge reed hij dwars door de werkplaatsdeur. Buiten op straat kwam de auto tot stilstand. Heel Lichtenvoorde wist in korte tijd dat er wat aan de hand was bij Dusseldorp en ging kijken. Beduusd stond Theo te kijken bij de taxi, totdat zijn vader kwam… Sindsdien kreeg hij de bijnaam Pietje Pelle.

Fietsvierdaagse
In de jaren ‘70 werd de eerste fietsvierdaagse gehouden, een fenomeen dat ruim 20 jaar standhield. Georganiseerd door de VVV, werd de fietsvierdaagse gehouden in het voorjaar; 4 dagen fietsen met afstanden van 15 en 25 km De eerste keer werd er door ruim 1200 mensen deelgenomen en de organisatie was enorm verrast door de grote deelname. Al snel kwam de organisatie erachter dat onderweg niet alles feilloos verliep, doordat er nogal wat technische problemen waren met de fietsen. Theo jr. bood zijn gratis dienst aan en ging de deelnemers uit hun nood helpen. De eerste jaren was de communicatie het grootste probleem. Er waren nog geen mobiele telefoons. Dit probleem werd opgelost door gebruik te maken van het in die jaren populaire 27- Mc bakkie. Zo kon Theo jr. naar de plek des onheil, om daar hulp te bieden. Ook toen al zat het weer niet altijd mee. Zo kwam een aantal moeders met kinderen achterin Marienvelde midden in een heuse onweersbui terecht. Ook hierbij bood Theo jr. zijn verdiensten aan door de kinderen met de moeders weer veilig thuis te brengen. Op deze manier heeft Theo jr., gedurende 20 jaar, geheel belangeloos meegeholpen aan dit evenement.

Theo2

Zoon Theo Dusseldorp

Zo’n honderd jaar later

De werkplaats.
De 100-vierkantemeter werkplaats is bijzonder strak, modern en efficiënt ingericht en voorzien van vloerverwarming, systeemplafond en 2 pneumatische fietsliften. 40 Tl-lampen zorgen voor een goede verlichting boven de werkplekken. Deze schone, open werkomgeving is een lust voor het oog, waar met plezier gewerkt wordt. De fietsonderdelen zijn in de werkplaats in een groot aantal stalen kasten geplaatst, wat een overzichtelijk en keurig beeld schept. We streven ernaar om de reparatie fiets binnen 1 dag klaar te hebben. De klant kan desgewenst gratis gebruik maken van een leenfiets. De reparaties zijn altijd scherp geprijsd en afgestemd op de wensen van de klant. Mochten we onverhoopt wat meer defecten tegenkomen, dan nemen we contact op met de eigenaar van de fiets. Ook zijn we lid van de BOVAG en is de werkplaats volgens de strenge BOVAG norm. Elektrische fietsen verkopen we al ruim 25 jaar. Het begon met de Rivolt, een fiets die wat techniek betreft, toen nog in de kinderschoenen stond. Later kwam Batavus met de Ego bikes op de markt. Dat was een hele verbetering. De Ego-bike had echter nog een beperkte actieradius. Tegenwoordig is de techniek een heel stuk verbeterd. Nu worden er volop Batavus Ion en Gazelle innergy’s gemaakt en verkocht.


Bijscholing
Om goed op de hoogte te blijven van de nieuwste technische ontwikkelingen, worden er regelmatig trainingscursussen gevolgd. Het gaat daarbij om bijscholing op het gebied van nieuwe elektrische fietsen, versnellingsnaven, verende voorvorken en geavanceerde aluminium en carbon frames.

Derde generatie Theo Dusseldorp

Kleinzoon Theo Dusseldorp, huidige eigenaar

Het magazijn
Uit het oog van de klant is achter de werkplaats een grote ruimte, deze is voor de bulkopslag van onderdelen, gebruikte en nieuwe fietsen. Door een ophangsysteem kunnen er vele fietsen geplaatst worden is deze ruimte optimaal benut. Via een schuifdeur kan de aanvoer van nieuwe fietsen door de vervoerder hier naar binnen worden gebracht, zonder dat er onnodig mee gesjouwd moet worden.

Het kantoor
In het hart van het bedrijf bevindt zich een modern kantoor. Hier vind onder anderen de dagelijkse bestellingen aan de fabrikant, importeur of groothandel plaats via het internet. Ook kan met een online boekhoudprogramma in samenwerking met belasting & adviesbureau Heinen uit Vragender periodiek de boekhouding worden bijgewerkt.

De showroom
In de showroom van ruim 200 vierkante meter staan ruim 200 nieuwe fietsen te wachten om de straat op te mogen. De ruimte is voorzien van antracietkleurige strizovloer met zwart- witte muren en een systeemplafond met 100 Tl lampen.. Dit geeft de ruimte een sfeer die rust uitstraalt zodat zonder teveel afleiding naar uw nieuwe aankoop gekeken kan worden. Ook de fietsonderdelen zijn netjes opgeborgen zodat het geen rommelig geheel is. De buitenkant is onlangs nog geheel vernieuwd en heeft een eigentijdse design uitstraling gekregen. In de showroom staan vanouds de nieuwste Gazelle fietsen waaronder ook de nieuwste elektrische Innergy modellen. We hebben de gangbare modellen van Gazelle in voorraad waarvan we weten dat de prijs- kwaliteit verhouding goed is. De Batavus fietsen, staan ook te pronken waaronder ook de elektrische ion modellen. Typisch Puch, een sterke fiets met een nog sterkere prijs kwaliteit verhouding, heeft ook hier zijn plek gevonden en loopt sinds een aantal jaren mee in de gehele collectie. Bianchi een naam in de race en ATB wereld is sinds korte tijd hier te vinden en vind gretig aftrek bij de echte kennes. Dit wereldberoemde exclusieve Italiaanse merk is maker van een pracht fiets volgens Italiaans design. Kortom voor ieder persoon is wel een fiets te vinden dat bij hem past. Theo en zijn vrouw Maria zorgen persoonlijk voor de goede keus van uw fiets en Theo zorgt ook zelf voor de service en nazorg.

De persoonlijke inzet

Theo jr. vertelt,
‘Op het moment dat je op jonge leeftijd in het fietsvak terechtkomt, komt er heel wat op je af.. De eerste jaren bleken achteraf erg leerzaam. Het belangrijkste vind ik dat de fiets veilig wordt afgeleverd, dat mag je dan ook verwachten van een vakman. Inmiddels ben ik alweer 30 jaar actief in het fietsenvak. In al die jaren heb ik een tevreden klantenkring opgebouwd, mijn klanten weten waar ze hun fiets kopen. Niet alleen komen de klanten uit Lichtenvoorde en omgeving, maar ook internationaal weten de mensen de weg naar Dusseldorp fietsen te vinden. Tevreden klanten krijg je door een goed en eerlijk advies te geven. Het gaat erom dat de fiets bij de klant past. En soms kan het dan zomaar gebeuren dat er iemand met een 30 jaar oude fiets binnenkomt: “Theo hij loopt nog steeds goed, het was een goed advies van je om deze destijds te kopen.” Dat geeft me dan een warm gevoel.’

Ten slotte.
100 jaar Dusseldorp Fietsen, een bedrijf dat zich in voor en tegenspoed staand heeft weten te houden in Lichtenvoorde, mede door de tomeloze inzet van 3 generaties Theo Dusseldorp. Een bedrijf in het levend hart van Lichtenvoorde dat nu ruim 100 jaar lang heeft bewezen vertrouwen te hebben en te geven.

Het vervolg.

Inmiddels zijn we weer 5 jaar verder en heeft de vierde generatie zich bij Dusseldorp fietsen gevoegd, ditmaal geen Theo,  maar.. Sinds september 2013 is zoon Jarno de helpende hand in het bedrijf.

Naast de reguliere werkzaamheden binnen het bedrijf volgt Jarno momenteel ook een HBO deeltijd opleiding small business om in latere jaren hiervan de vruchten te plukken.

Tevens is Jarno druk bezig met gerichte product trainingen betreffende het nieuwste op fiets gebied zodat Dusseldorp fietsen ook in de toekomst gewaarborgd blijft voor de goede keus van uw fiets, de service en nazorg.